Додому Аналітика Як деталь вартістю в $1 зламала світову економіку

Як деталь вартістю в $1 зламала світову економіку

127

У туристичних районах США відзначається різке зростання вартості оренди транспорту через брак автомобілів. Раніше середня ціна за оренду автомобіля в Гаваях була $ 50 за день. Тепер вона перевищує $ 500 на машину того ж класу. Подробиці – в перекладі матеріалу Nasdaq.

Що ж трапилося?

Коли вибухнула Коронавірусна криза гіганти оренди автомобілів Avis і Hertz провели масові розпродажі. У минулому році вони “скинули” таким чином понад півмільйона машин. Тепер вони не можуть купити нові.

Якщо ви стежили за подіями, то знаєте, що в лютому Ford почав закривати свої заводи. Тепер представники компанії говорять, що деякі виробничі майданчики залишаться закритими до серпня.

GM, Volkswagen, Toyota, Honda, Volvo та інші автовиробники також були змушені перевести свої виробничі потужності в режим очікування. У Ford говорять, що цього року вироблять на 1,1 млн машин менше, ніж раніше планувалося.

Згідно з інформацією провідної консалтингової фірми AlixPartners, автовиробники в цьому році втратять $ 61 млрд в продажах.

У чому причина?

Світ стрімко вичерпує резерви одного з, як виявилося, найцінніших ресурсів, відомих людству. Йдеться про мікросхеми.

На рубежі століть велика частина автомобілів в своїй конструкції не мала жодної мікросхеми. Сьогодні середньостатистичний електромобіль в середньому укомплектований приблизно трьома тисячами мікросхем.

Ці мікросхеми найчастіше коштують всього лише кілька доларів, але автомобіль ціною в $75 тис. скласти без них не вийде. Все, починаючи від гідропідсилювача керма до дошки приладів і автоматичних гальм, працює на напівпровідникових мікросхемах. Однак проблема вийшла за межі одного лише автопрому.

Ілон Маск назвав дефіцит мікросхем величезною проблемою.

Зовсім недавно Apple оголосила про те, що нестача мікросхем може обійтися їй в наступному кварталі в $ 4млрд.

Компанія з Іллінойсу CCSI виробляє будки для миття собак, в яких шампунь і вода розпорошується автоматично. Ці машини працюють на мікросхемах, які зараз не доступні CCSI.

По суті, сьогодні мікросхеми є «мозком» електроніки.

Датчики температури в кондиціонерах працюють на крихітних мікросхемах. Мікросхема всередині електрокардіостимуляторів посилає електричні імпульси серця, щоб воно продовжувало регулярно битися.

Чи чули ви про «драйвер дисплея»? Велика ймовірність, що ви користуєтеся ним кожен день і навіть не віддаєте собі звіт в цьому.

Пристрій ціною в $1 є ключовим фактором дефіциту. Він передає базові інструкції для підсвічування екрану телефону, монітора комп’ютера і навіть навігаційної системи автомобіля.

Уявіть, що дефіцит мікросхем сьогодні – це як вичерпання запасів бетону або сталі 100 років тому. Воно сильно позначилося б на найбільших в світі проектах.

Наприклад, в Емпайр-стейт-білдінг приблизно 60 тис. тонн сталі. А для побудови греблі Гувера було потрібно 4,7 млн ​​кубічних метрів бетону. Цього матеріалу достатньо, щоб покрити дорогу від Каліфорнії до Нью-Йорка шириною приблизно в 5 метрів.

У наші дні мікросхеми, а не будматеріали, змушують обертатися світ. Світу знадобиться набагато більше мікросхем. Однак виниклий дефіцит свідчить про те, що виробничі потужності і так працюють в повну.

Читайте також:  Більше 12 років суцільних збитків від блискучого Uber

Дослідження, виконане фірмою AllianceBernstein, показало, що всі фабрики з виробництва мікросхем повністю завантажені замовленнями на наступні кілька місяців. Період часу між датою розміщенням замовлення і датою поставки збільшився до рекордних чотирьох місяців.

І значить це може тільки одне: в найближчі роки виробникам мікросхем доведеться побудувати дюжини нових фабрик. Власне, вони вже закладають їх.

Найбільший в світі виробник мікросхем TSMC оголосив, що вкладе рекордні $ 100 млрд в нові виробничі потужності протягом наступних трьох років.

Конкуренти з Samsung повідомили, що інвестують $ 116 млрд в нові заводи 2030 р. Сюди входить новітня фабрика з виробництва мікросхем вартістю в $ 17 млрд, яку побудують в Остіні, штат Техас.

Минулого місяця першопроходець у виробництві мікросхем Intel оголосив, що витратить $ 20 млрд на два нових мікросхемних заводи, які будуть будувати в Феніксі, штат Арізона. Це найбільша інвестиція компанії за всю її шестидесятирічну історію.

Можливо ви запитаєте: чому заводи, що виробляють мікросхеми, так дорого коштують?

У неділю телешоу 60 Minutes на каналі CBS дослідило дефіцит мікросхем.

Провідна телеведуча Леслі Шталь (Lesley Stahl) відвідала штаб-квартиру Intel в Феніксі і розпитала гендиректора компанії Пета Гелсінгера (Pat Gelsinger) про те, чому заводи такі дорогі.

Леслі Шталь: Скільки коштує одна фабрика?
Пет Гелсингер: $ 10 млрд.
Леслі Шталь: Мільярди?
Пет Гелсингер: $ 10 млрд … кожна одиниця устаткування, мабуть, коштує $ 5 млн.

Ось як виглядає фабрика Intel зсередини:

Виробники мікросхем використовують найбільш просунуте машинне обладнання у світі

Машина, що працює за технологією фотолітографії в глибокому ультрафіолеті і розроблена ASML, подає готову транзисторную схему на кристалічну пластину. Вона робить це з точністю необхідною для потрапляння в яблуко, розташоване на Місяці, стрілою, випущеною з Землі.

Устаткування ASML дозволяє виробникам мікросхем розсувати межі можливого. Якщо коротко, то воно необхідне для збірки найпередовіших мікросхем. І крім того ці машини настільки важкі, що для транспортування тільки однією з них необхідні три транспортні літаки Boeing 747.

Як повідомив гендиректор Intel в телешоу “60 Minutes”, найдорожче в цих фабриках – це машинне обладнання. Так, машини ASML мають цінником в $ 160 млн, а в сучасних заводах може бути по 20 або навіть більше таких машин.

На протязі декількох років поки будуються нові заводи, виробники мікросхем будуть витрачати тонни готівки на це обладнання.

Intel, TSMC і інші компанії готуються витратити $ 70 млрд на машинне обладнання в одному тільки поточному році. Як видно з наступного графіку, це не залишило каменя на камені від попереднього рекорду:

ASML вже купається в океані готівки. В кінці квітня компанія досягла рекордних показників прибутковості, що штовхнуло ціну на її акції вгору назустріч новому історичного максимуму:

З 2108 р. котирування ASML виросли більш ніж в три рази і в найближчому майбутньому, судячи з усього, вони виростуть набагато більше.