Додому Особисті фінанси Чарджбек: що це таке і як ним скористатися

Чарджбек: що це таке і як ним скористатися

409
Чарджбек — повернення грошей на картку

Кожен хоче швидко розбагатіти, не надто докладаючи зусиль. А для початківця-трейдера, що тільки починає торгувати на валютних біржах, можливість отримати прибуток одразу – велика спокуса. І часто такими спокусниками, що пропонують  спеціальні програми чи «Форекс-роботи», є аферисти. До речі, саме наша країна є другою у світі за рівнем шахрайства у сфері торгів на валютних платформах. Довіряючи таким нечесним «брокерам та менеджерам», можна втратити і не одну тисячу доларів. А можна і не втратити, якщо знати про чарджбек. І ця інформація буде корисною не тільки для трейдерів, хоча для них важлива в першу чергу.

Що таке чарджбек

Чарджбек (з англ. Chargeback) — це повернення списаних коштів на карту Visa та Mastercard. Ця процедура може застосовуватися також для електронних гаманців. Вони виконується не лише у випадку шахрайства, а використовується і у інших ситуаціях.

Прості випадки

Повернення грошей на банківську карту після відповідної заявки у банк доволі легко буде схвалено, якщо:

  • Кошти були помилково списані у подвійному розмірі;
  • Сума, що знята з карти, не збігається з ціною товару чи послуги;
  • Дата та час проведення транзакції помилкові;
  • Платіжну карту було загублено чи викрадено і хтось встиг нею скористатися;
  • Товар, за який було сплачено, виявився з дефектом або просто не був отриманий;
  • Гроші були списані з карти в момент зняття, але готівку банкомат не видав.

Складні випадки

Існують ситуації, коли скористатися чарджбеком не так просто, і шанси повернути кошти не надто великі, проте вони є. Складним випадком може бути якраз отримання послуг від форекс-брокера, якщо вони все ж були надані. Доволі важко довести, що якість сервісу низька або послуга була надана не на такому рівні, як хотілося самому трейдеру. Але якщо зібрати достатньо доказів, то гроші можуть бути поверненими.  Правда, в протилежному випадку, коли служба безпеки банку доведе, що послуга чи товар  були належної якості і отримані в повному обсязі, то доведеться ще і сплатити штраф.

Важливо пам’ятати: є певні терміни, протягом яких можна скористатися чарджбеком. Зазвичай це 120 днів з моменту зняття коштів з карти чи отримання послуги. Звернутися з заявою в банк можна до 540 днів.

Які документи потрібні для оформлення чарджбеку

Процедура повернення грошей може бути доволі довготривалою, але документів для її оформлення потрібно небагато. В першу чергу необхідно написати заяву у вільній формі, де потрібно вказати причину, чому списання грошових коштів здається неправомірним, а також час та дату транзакції. Також можна зробити скріншоти переписок з «продавцем» чи надати будь-яку іншу інформацію, що може стати аргументом для чарджбеку.

Читайте також:  Євро-2020 – можливість збагатитися для багатьох

Як відбувається повернення грошей

Щоб скористатися чарджбеком, кожен власник карти Visa та Mastercard повинен пройти декілька етапів:

  1. Звернутися у відділення банку, що випустив карту, із заявою про повернення грошей. У ній потрібно буде вказати ще чарджбек код. Якщо там не схочуть приймати цю заяву, можна надіслати її рекомендованим листом у головний офіс банку. Якщо ж спеціаліст зареєстрував її, то обов’язково потрібно взяти копію з реєстраційним номером.
  2. Банк перевіряє транзакцію і робить висновки, чи було порушення. Виявивши, що клієнт виконував всі правила, банк відправляє запит еквайру (процесинг-центру) про повернення грошей через платіжну систему.
  3. Visa та Mastercard, отримавши його, перевіряють, чи є технічна можливість повернення. І при позитивній відповіді передають інформацію еквайру.
  4. Еквайр перевіряє заяву власника карти, щоб вирішити, якою далі буде схема. Якщо є привід вважати, що продавцем були порушені якісь правила, йому відправляють запит.
  5. Продавець може прийняти його і повернути гроші покупцю, визнавши свій «промах», або відхилити.
  6. Платіжна система отримує його відповідь і може перерахувати гроші покупцю, а може відхилити його запит з обґрунтованим поясненням причини.

Чому можна отримати відмову

Гроші повертаються, на жаль, не у всіх випадках. Є декілька ситуацій, коли в чарджбеку може бути відмовлено:

  • Некоректно складена заява;
  • Аргументи, надані продавцем, визнані більш вагомими;
  • Підстав повернути гроші замало.

До речі, інколи буває, що відмову спричиняє некомпетентність працівників банку. Зазвичай вони неохоче приймають заяву, а часто і взагалі намагаються переконати, що у цьому випадку чарджбек неможливий. Варто настоювати, адже шанси отримати гроші назад досить великі. А відмову, яка прийшла після оформлення чарджбеку завжди можна оскаржити. Якщо кілька разів запит на чарджбек був відхилений, але покупець впевнений, що транзакція неправомірна, можна звернутися до суду. Дуже часто у таких випадках рішення позитивне. Проблеми бувають, якщо продавець знаходиться за кордоном.

Коди чарджбеків

Для ініціювання чарджбеку в заяві потрібно вказати код, що відповідає ситуації. Для банківських карток Visa та Mastercard вони будуть різними. Якщо є сумніви щодо правильного його присвоєння, варто довірити це рішення банківському працівнику.

Ми скористалися офіційними джерелами (сайтами), зазначені в наведених нижче таблицях коди взяті з правил Visa Core Rules і Chargeback Guide (MasterCard), і при потребі Ви можете ознайомитися самостійно (у форматі .pdf):

Visa Core RulesChargeback Guide (MasterCard)

Для інформації наведемо коди обох.

Коди чарджбек Visa

КодЗначенняТермін для оскарження (дні)
10.1Шахрайство, пов’язане з використанням підроблених карточок120
10.2Шахрайство, не пов’язане з використанням підроблених карточок120
10.3Інше шахрайство з використанням карти120
10.4Шахрайство без використання карти120
10.5Програма Visa по моніторингу шахрайства120
11.1Список заблокованих карт75
11.2Відхилена авторизація75
11.3Відсутність авторизації75
12.1Проведення транзакції з затримкою120
12.2Невірний код транзакції120
12.3Невірна валюта120
12.4Неправильний номер рахунку120
12.5Неправильна сума транзакції120
12.6Повторна обробка/сплачено іншим способом120
12.7Невірні дані75
13.1Товар/послуга не були отримані120
13.2Відмова від періодичних списань120
13.3Товар/послуга не відповідає опису/пошкоджена120
13.4Підробка (контрафакт)120
13.5Введення в оману120
13.6Отримання кредиту без запиту120
13.7Відмова від товару/послуги120
13.8Вихідна кредитна операція не прийнята120
13.9Ненадходження платежу або відсутність загрузки значення платежу120

Коди чарджбек Mastercard

КодЗначенняТермін для оскарження (дні)
4802Запитана/необхідна інформація  нечітка або відсутня45
4807Файл рахунків, включених в стоплист45
4808Запитана/ необхідна авторизація не отримана90
4812Номера рахунку нема у файлі45
4831Сума транзакції відрізняється120
4834Помилка обробки даних120
4837Відсутня авторизація власника карти120
4840Шахрайська обробка транзакцій120
4841Відмінена періодична транзакція120
4842Запізніле надання120
4846Не наданий правильний код валюти транзакції120
4847Потрібна авторизація не отримана і транзакція фальшива120
4849Сумнівна активність продавця120
4850Суперечка щодо оплати наступного внеску120
4853Оспорювання власником карти – товар не відповідає опису120
4855Товари або послуги не надані120
4857Фальшива телефонна транзакція, активована картою120
4859Зміна в додатковій угоді, неявка або суперечка по банкомату120
4860Кредит не оброблений120
4862Шахрайство за допомогою фальшивої магнітної стрічки терміналу120
4863Невизнання власником карти – можливе шахрайство120
4870Правило перенесення відповідальності на сторону, що  допустила незаконну операцію120
4871Правило перенесення відповідальності на нечіпову» сторону/сторону PIN120

Сподіваємося, Ви ніколи не скористаєтеся процедурою повернення коштів, але, якщо таке станеться — Ви знатимете точно, що робити і як повернути свої гроші. Успіхів!